első benyomások és skatulyák

Kép

Mindig, mindenhol új arcok, új emberek. És nem tudhatod, hogy mit gondolnak rólad.

Azon gondolkodom mostanában, hogy vajon milyennek láthatnak mások, amikor először találkoznak velem, vagy akár azután, hogy már ismernek egy ideje. Vajon hogyan alakul a rólam kialakított képük? Sikerül-e azt láttatnom, amit szeretnék, vagy észrevétlenül és ösztönösen árulom el a gondolataimat és az érzéseimet?

Amikor új emberekkel találkozom mindig kívülről is figyelni próbálom az új helyzetet és többnyire úgy tűnik, hogy az emberek erősen kutakodnak, hogy olyan ismertetőjegyeket találjanak, amelyek segítségével skatulyába húzhatják a másikat. Meg akarják fejteni minél gyorsabban azt, aki eléjük kerül és címkéket ragasztanak rá. Mindez azt hiszem percek, sőt másodpercek alatt lezajlik.

Megszületik az első kép, az első érzés vagy gondolat a másik félről. Esetemben pedig többször előfordul, hogy nem az a kép alakul ki, amiről szeretném, hogy azt higgyék, én vagyok. Nem vagyok jó az első benyomások terén. És érdekes módon sokszor szélsőséges képek születnek rólam. Voltam már szerény és nagyképű, kedves és bunkó, miközben én többnyire azt gondoltam, hogy ugyanazzal a hozzáállással és stílusban közelítek meg minden új ismerettséget. Persze, tudom, hogy a körülményeken és a másikon is ugyanannyira múlik, hogy mit lát, vagy hogy ő milyen állapotban, hangulatban van, meg hogy egyáltalán milyen ember is ő maga.

Nem szeretem, ha skatulyába húznak, ha bekategorizálnak és azt gondolják, “megfejtettek”. Bár érdekes megfigyelni, hogy mindenki görcsösen erre törekszik. Nem tudom, miért zavar, ha elkönyvelnek egy bizonyos embertítusként, pedig sokat gondolkodtam már ezen. Amikor egy új ismerettségem eljut odáig, hogy látom a másikon, hogy kialakult egyfajta hozzáállása irányomba, amikor úgy gondolja, megfejtett és látom, hogy a világának adott fiókjába pakolt, elkezdek teljesen másként viselkedni, mint előtte. Mert meg akarom lepni, ki akarom mozdítani a kettőnkkel kapcsolatos komfortzónájából és ilyenkor mindig kíváncsian várom, hogy a kezdeti zavartságot és az új impulzusokat hogyan konvertálja át új ismeretekké és hogyan változtatja, vagy nem változtatja meg hozzáállását velem kapcsolatban.

Az esetek többségében, amikor -egyébként csak néha tudatosan- elkezdek másként viselkedni, a másik fél zavara nehezen oldódik fel. Megborul az egyensúly kettőnk között és azok nélkül az alapok nélkül, amit a kapcsolat, az ismerettség elején kiépítettünk, lassan és nehézkesen építenek újakat.

Nagyon rossz tulajdonságom ez, tudom, félig szándékosan, félig ösztönösen kimozdítani másokat a komfortzónájukból és várni a hatást, a reakciókat. És egyenlőre nem jöttem rá, hogy tulajdonképpen miért csinálom ezt. Mi volt a kiváltó ok, amiért elkezdtem a már kialakult és meghatározott mederben zajló kapcsolataimat megbolygatni és figyelni, hogy mi sül ki a dologból.

Talán, ilyenkor arra vagyok kíváncsi, hogy tényleg “csak” azt a képet látja a másik, amit szerettem volna, hogy lásson, vagy esetleg tudtomon kívül látott-e valamit az igazi énemből is. Mert az új ismerettségek esetében ritkán tudom azt a valakit mutatni, akit szeretnék, vagy aki én vagyok. És ennek ellenére azt szeretném, ha látnának és ezért valamiféle belső késztetés miatt úgy érzem, folyamatosan próbára kell tennem a kapcsolataimat, ismerettségeimet és nem hagyhatom őket a medrükben nyugodtan folyni.

Nem szeretem, ha skatulyába húznak, ha vélt, eljátszott, vagy valós, de egyetlen tulajdonságom alapján ítélnek meg. Mert az csak egy részem. Azt akarom, hogy a címkék nélküli egészet lássák. Ha nem is mindenki, de minél többen.

Reklámok

első benyomások és skatulyák” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Pont van egy ilyen tárgyam ebben a félévben, amely ezzel a témával is foglalkozik. Szomorú, de igaz, hogy a emberek képesek első benyomás alapján címkézni, stigmatizálni…

Vélemény, hozzászólás?

