kellékek, díszletek

Kép

Illeszkedek, idomulok, aláfestek, kiszínezek, beleillek, igazodom, alkalmazkodom, besimulok, elsimítok, támasztok, kiegyensúlyozok, foltozok, beolvadok… Sokszor. Általában.

Néha viszont minderre nem vagyok hajlandó. Egyre többször nem. Mind gyakrabban figyelek fel arra, hogy igyekszem megfordítani a dolgok menetét. Teszem mindezt több-kevesebb sikerrel. Mégis azt hiszem, a jellemfejlődés új szakaszába érkeztem. Már nem akarok mindenhol, mindenáron és mindenkinek megfelelni. Egyre többször megengedem magamnak, hogy önmagam legyek. Ilyenkor pedig csak félig tudatos működések eredményeképpen magamhoz vonzok olyanokat, akik hozzám alkalmazkodnak. A kocka egyre többször fordul.

Tisztában vagyok vele, hogy bármelyik véglet felé elmenni túlzás és sérülést okozó. Régen súroltam a határait ennek, amikor alárendeltem magam mások akaratának.

Persze az emberi kapcsolatok annyira sokszínűek és szerteágazóak, hogy nem lehet egyetlen séma alá vonni az összeset. Néha csak úgy működnek, hogy valakit játszol. Néha meg csak úgy, ha önmagadat adod és megnyílsz. Szükség van mindkettőre.

Voltam díszlet és voltam kellék már kapcsolatban. Nem feltétlen párkapcsolatra gondolok. Ugyanígy működhetsz visszaigazolásként egy baráti viszonyban, vagy egy családtaggal való kapcsolatodban.

Ilyenkor arra lehetsz figyelmes, hogy találkozásaitok alkalmával ugyanazokról a dolgokról beszéltek, ugyanazt a témát beszélitek át újra és újra. Vagy az is lehet, hogy a másik fél téged használ arra, hogy visszaigazolást kapjon és hogy levezesse a nap végére felgyülemlett stresszt. Az ilyen kapcsolatok károsak. Egyértelműen azok.

De olyan is van, amikor te használod a másikat arra, hogy életednek bizonyos területei továbbfolyhassanak a maguk medrében. Hogy megnyugtatásra találj. Vékony a választóvonal a kihasználás és a gondok, problémák megbeszélése között, amikor a másik segít feldolgozni életed eseményeit.

Míg utóbbi elengedhetetlen egy egészséges kapcsolatban, előbbi rövid idő után csak elvesz az erődből, fáradttá tesz.

A felismerés után sem szabadultam könnyen az olyan kapcsolatokból, ahol a másik az energiáim felélésére törekedett. Persze nem mindig tudatos energiaelszívás ez. Mostanában viszont egyre kevésbé hagyom, hogy kelléket csináljanak belőlem. Vagy másképpen fogalmazva, egyre kevesebbszer csinálok magamból kelléket. Mert végső soron rajtam múlik ez is. Nincs kibúvó, vagy magyarázkodás.

Voltam már a szülőknek megfelelni vágyó mintagyerek, voltam már a haverok között a “menő”, voltam már érdekes barát, aki feldobja az unalmas hétköznapokat és sokszor voltam lelki szemetesláda, akinek panaszkodni lehet.

Határokon belül működhetnek ezek a szerepek. De egyre kevesebbszer illeszkedek, idomulok, festek alá, színezek ki, illeszkedek be, igazodom, alkalmazkodom, simulok be, simítok el, támasztok, kiegyensúlyozok, foltozok, vagy olvadok be…

 

 

kellékek, díszletek” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Életemben először, múlt héten kiálltam saját magamért. Valami hasonló folyamat játszódik le az én életemben is. Korábban rengetegszer előfordult, hogy mindenképpen be akartam olvadni valahová. Aztán mint a múltban, most is rá kellett jönnöm, hogy ez nem nekem való. Akkor nem védtem meg magam, most viszont igen. Nagyon furcsa volt, de egyben felszabadító is. Nem tartozunk senkinek se magyarázattal amiatt, ahogy éljük az életünket.

    • adele1014 hozzászólásából tudnék most idézni: “Hajrá!” : ) Irigylem azokat az embereket egyébként, akiknek nem kell ezért különösebb erőfeszítést tenniük, mert a természetükből fakad, hogy hozzájuk alkalmazkodnak. De szerencsére ez a készség tanulható : )

  2. Hajrá! Hányszor akartam megfelelni (persze sose tudtam) olyanoknak, akik ma – bár továbbra is árgus szemekkel figyelik, mikor botlok el – nem is annyira titkon csodálnak, hovatovább követendő mintájuk leszek.
    Energiafaló barátságot kb. egy éve “skippelem”, és a te soraidból döbbentem rá, mi is volt, ami zavart. Msrészről gyanítom velem kapcsolatban is volt másvalakinek ilyen érzése. Ezek olyasmik, hogy elvben minden stimmel velük, de talán a folytonos visszacsatolás igény miatt mégsem működik.

Vélemény, hozzászólás?

