A kezdő feminista

A Kék történetek között olyan írásokat találhattok, amelyek részeit összeszedtem, rámragadtak, értek, végül mesékké, néhány perc alatt elolvasható történetekké álltak össze. Fogadjátok szeretettel.

 

Anya az. Kezdő feminista. Meg az ő anyukája is az volt. A család előttük élő nőtagjairól nem tudok nyilatkozni, nem ismerem őket. Jobban belegondolva még történeteket se hallottam róluk. Apámat pedig csak néhány agyongyűrött képen láttam. Elvitte fiatalon a szíve.

Néhány percre időnként belémragad valamiféle hiányérzet, de az időm nagy részében nem foglalkoztat a gyökértelenségem, ami mindig is arra sarkallt, hogy csak úgy éljek bele a világba. Még sosem gondoltam magamra a gyökértelenségemen keresztül.

Az egyik ilyen beleélésem közben, amikor belelógattam a lábamat az életbe, megismerkedtem Palival. Nyomot is, meg romot is hagyott bennem maga után. De amíg itt volt, minden értelmet nyert. A szerepek, amik ellen számomra észrevétlenül lázadtam korábban, mellette behízelegték magukat a mindennapjaimba és felvettem magamra szépen sorban mindet. Vitt mindenhová és vett nekem mindenfélét. Lettem én titkolnivaló szerető, később díszbeöltöztetett és mutogatott “szerelem”, aztán elhasznált és megcsalnivaló áldozat. Pali egyébként magas és sportos alkat volt, a hóna alá csaphatott bármikor. Irigyelnivaló foglalkozás, vagy méginkább pozíció és egy ezer közül is felismerem autó. Azt hiszem, a lényeget ezzel el is mondtam Paliról.

Anya régen azt mondta, hogy ne felejtsem el, egyenlő vagyok, nem több és nem kevesebb másoknál. Meg, hogy érek annyit, mint bármelyik apuci kedvence kiscsaj a suliban, aki minden héten új cuccot kap és nyaranta a tengernél lógatja a lábát. De azt is mondta, hogy csak úgy boldogulhatok, ha tanulok és a saját erőmből megyek előre az utamon. Olyan nehéz ezt jól dekódolni tizen-, meg huszonegynéhány évesen! Nem is ment. Paliért és magam miatt nem készültem fel az egyetemi felvételimre, röhögőgörcsben törtem ki a Pestre tartó utazás alatt (ahova egyébként nem kísért el), mikor arra gondoltam, hogy észrevétlenül hagytam magam elcsúszni a banánhéjon azért a valakiért, akibe minden görcsömmel kapaszkodtam. A felvételi teszt írása közben többet jártattam a szemem sóváran a körülöttem lévőkön arra gondolva, hogy milyen ici-pici vagyok, mint amennyit a papíron lévő kérdésekre figyeltem. Érzi azt az ember, ha valamit gyávaságból, vagy lustaságból hagy elúszni. És én ezt istenesen elcsesztem. És mégcsak azt sem mondhatnám egyenes derékkal, hogy legalább megpróbáltam. Anyát nagyon szomorúnak láttam, amikor elmondtam neki, hogy nem sikerült a felvételim.

Aztán -csakhogy rövidre fogjam- néhány hónappal később Pali megcsalt. Sokszor későn járt haza, a telefont nem vette fel, aztán egy alkalommal egy kéjelgő üzenetet is találtam valamelyik másiktól. Klasszikus. A bennem élő buta liba habzó szájjal kérdőre vonta és ki akart erőszakolni belőle valamiféle hűségesküt. Megbántott büszkeségemet se tudtam sokáig jól gyógyítani. Próbálkozásom ráadásul ellenem sült el, mert kirakta a szűröm. Én pedig megmaradt önérzetemet előkotorva kiléptem az ajtaján és nem néztem vissza.

Borzalmas napok és hetek következtek és közben nem tudtam biztosan, hogy Palit, vagy az elvesztegetett időmet sajnáltam jobban. De szerencsére volt egy erős váll, amin kisírhattam magam és két erős kar, amiknek az öleléséből újra elindulhattam. Anya nagyon mérges volt rám, láttam a szemében, de nem lehetett annyira dühös, mint amennyire én haragudtam Palira, de legfőképpen magamra.

A sírást egyszercsak abba kell hagyni és mély levegőt venni, ahogy anya mondta, úgyhogy eljött ennek is az ideje. A következő szeptemberben ott ültem az egyetem 112-es termének első sorában a többiek között.

A kezdő feminista” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

